چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ , ۰۵:۴۱:۱۰
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۱/۲/۲۸ ساعت ۱۶:۲۲
لینک کوتاه مطلب:

در برنامه زنده تلویزیونی صورت گرفت

تقدیر سرپرست فرمانداری از همراهی مردم سنندج در اجرای مردمی‌سازی یارانه‌ها

سرپرست فرمانداری سنندج از همراهی مردم این شهرستان در اجرای قانون مردمی‌سازی یارانه‌ها تقدیر کرد و گفت: مردم به شایعات گوش ندهند، به آنها اطمینان‌خاطر می‌دهیم هیچ مشکلی در تامین کالاهای اساسی وجود ندارد.

به گزارش روابط عمومی فرماندار سنندج، حسن عسکری در برنامه زنده چریکه‌ی شه‌و که بصورت زنده از سیمای مرکز کردستان پخش شد، اظهار کرد: سیستم اقتصاد کشور براساس قانون اساسی به نحوی بود که برای تامین کالاهای اساسی یارانه‌ای اختصاص می‌یافت که اقشار جامعه خاصتا قشر آسیب‌پذیر از آن منتفع شوند.

سرپرست فرمانداری سنندج افزود: در طول این سال‌ها یارانه بجای اینکه در زمینه تولید هزینه شود و یا به جیب مصرف‌کننده برود به جیب عده‌ای خاص می‌رفت که بجای تامین کالاهای اساسی برای کشور، کالاهای لوکس وارد می‌کردند.

وی تصریح کرد: استاندار کردستان روایت کرد، در بازدیدی که از گمرک تهران داشت، مقدار زیادی دسته بیل و غذای حیوانات خانگی در انبارهای گمرک وجود داشت و این از همان ارز ترجیحی خریداری و وارد شده که برای کالای اساسی مردم پرداخت شده است.

به گفته عسکری، دولت سال گذشته۳۱۲ هزار میلیارد تومان برای تامین کالاهای اساسی هزینه کرده است اما این پول نه تنها به مردم مصرف‌کننده نرسیده بلکه برای آنها ضرر هم داشته است.

وی ادامه داد: به دلیل وجود اشکال در سیستم، افرادی از رانت‌هایی استفاده می‌کردند و با دریافت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی واردات بی‌رویه، غیر کالای اساسی انجام می‌شد که جز منفعت شخصی این افراد، برای مردم منفعتی نداشته است.

وی ارز ترجیحی را تومری بدخیم توصیف کرد که هر ساله در مغز اقتصاد کشور بزرگتر می‌شد که اگر امسال این جراحی انجام نمی‌شد، مبلغ ۳۱۲ هزار میلیارد تومان به حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان هم می‌رسید که هیچ نفعی هم برای جامعه نداشت.

عسکری ادامه داد: طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها قانون مجلس است و دولت مکلف به اجرای آن است لذا این دولت یک کار جهادی را شروع کرد و بنا دارد نفع اجرای این قانون آن به طبقات پایین جامعه برسد.

به گفته سرپرست فرمانداری سنندج، دولت با پرداخت یارانه نقدی، مدیریت هزینه‌کرد را به خود مردم واگذار کرده و آنها می‌توانند حداقلی‌هایی برای خود تامین کنند در حالیکه قبلا همین افراد نمی‌توانستند به اندازه نیاز خرید کنند.

وی با بیان این مثال که اگر افرادی در گذشته در ماه چهار کیلو مرغ خریداری می‌کردند، ۱۲۰ هزار تومان از یارانه مرغ استفاده می‌کردند اما یک ثروتمند با خرید چند برابری، بیش از یک میلیون تومان از این یارانه استفاده می‌کرد که با اجرای این طرح، عدالت در این قضیه اجرا می‌شود.

عسکری، اصلاح الگوی مصرف و مدیریت مصرف را یکی دیگر از مزایای اجرای طرح مردمی‌کردن یارانه‌ها عنوان کرد و گفت: مصرف ایران دو برابر میانگین جهانی است که با اجرای این طرح، مدیریت مصرف بهتر شده و هدررفت منابع و مصارف پایین می‌آید.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از مزایای این طرح جلوگیری از قاچاق و رونق تولید است که به دلیل کمبود قیمت‌ها نسبت به آن طرف مرزها، منابع ما قاچاق می‌شد.

سرپرست فرمانداری سنندج در ادامه از همراهی مردم در اجرای این طرح تقدیر کرد و گفت: این همراهی و همگامی مردم مسوولیت ما مسوولان در تامین و نظارت بیشتر بر بازار و تامین مایحتاج آنها را بیشتر کرده است و ما به مردم اطمینان‌خاطر می‌دهیم که نگران نباشند چون به اندازه کالاهای اساسی در استان وجود دارد و کمبودی نخواهیم داشت.

وی یادآوری کرد: استاندار کردستان شخصا روزانه رصد می‌کند و تاکید دارد که کالاهای موردنیاز مردم تامین شود و برای تحقق این مهم تمامی مدیران کل ذیربط پای کار هستند.

عسکری در ادامه خطاب به مردم شهرستان سنندج و استان کردستان عنوان کرد، مردم به شایعات توجه نکنند، نیاز بازار تامین می‌شود و هیچ گونه افزایش قیمت نان نداریم.

وی همچنین گفت: ضمن تقدیر از خبازان که در راستای تامین قوت غالب مردم تلاش می‌کنند، به افراد متخلف هم هشدار داد، صاحبان نانوایی‌هایی که احیانا کم‌فروشی و یا گران‌فروشی داشته باشند و یا خودسرانه نانوایی را تعطیل کنند سهمیه آرد آنها قطع شده و به خبازی‌های فعال داده می‌شود.

سرپرست فرمانداری شهرستان سنندج یادآوری کرد: سهمیه هیچ کدام از خبازی‌ها کم نشده و مطابق جدول قبل آرد در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

وی افزود: روزانه ۲۰ اکیپ بازرسی از خبازی‌های شهرستان سنندج بازدید می‌کنند که مشکلی برای مردم پیش نیاید.