پنج شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ , ۱۷:۰۱:۵۲
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۳/۵/۲۸ ساعت ۱۲:۱۲
لینک کوتاه مطلب:

هدف از زکات، ریشه‌کنی فقر و کاهش فاصله طبقاتی است

فرماندار سنندج، در جلسه شورای زکات شهرستان سنندج با اشاره به اهمیت فریضه زکات در دین اسلام، تأکید کرد که هدف از اجرای این اصل مترقی، کمک به نیازمندان و کاهش فاصله طبقاتی در جامعه است.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری سنندج، حسن عسکری، در جلسه شورای زکات شهرستان سنندج با بیان اینکه دین اسلام یک دین مترقی است که تمام جوانب زندگی دنیوی و اخروی مسلمانان را در نظر گرفته است، اظهار داشت: یکی از اصول مترقی این دین، زکات است که با هدف کمک به انسان‌هایی که به هر دلیلی در سختی و تنگنا قرار دارند، وضع شده است.

وی افزود: زکات به عنوان یکی از اصول اقتصادی اسلام، با ایجاد تعادل در جامعه و کاهش فاصله طبقاتی، نقش مهمی در ریشه‌کنی فقر دارد. برخلاف نظام‌های اقتصادی کمونیستی و سرمایه‌داری که هر یک به نوعی در زمینه عدالت اقتصادی ناکام مانده‌اند، اسلام با تأکید بر تلاش و کوشش افراد، زکات را به عنوان راهکاری عملی برای کمک به مستضعفان و حمایت از وارثان زمین معرفی کرده است.

عسکری همچنین با تأکید بر نقش ماموستایان و بخشداران در ترویج فرهنگ زکات، بیان کرد: لازم است کمیته‌های فرهنگی در سطح بخش‌ها و روستاها فعال شوند و در زمینه زکات کارهای فرهنگی بیشتری انجام دهند، چرا که این امر می‌تواند از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی که ناشی از مشکلات مالی است، جلوگیری کند.

وی با اشاره به تعهد کشاورزان به پرداخت زکات، از عملکرد ضعیف حوزه‌های تجارت و صنعت در این زمینه ابراز نگرانی کرد و گفت: لازم است با همکاری سازمان صمت، اتاق بازرگانی و اصناف، برنامه‌ریزی‌های فرهنگی برای ترویج زکات در این بخش‌ها انجام شود.

فرماندار سنندج همچنین خواستار افزایش شفافیت در عملکرد نهادهای مرتبط با زکات شد و اظهار داشت: برای جلب اعتماد مردم، لازم است کمیته امداد میزان زکات دریافتی و نحوه هزینه‌کرد آن را از طریق تریبون‌های مختلف به مردم اطلاع‌رسانی کند.

عسکری در پایان از کمیته امداد بابت برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای خودکفایی خانواده‌های تحت پوشش تقدیر کرد و گفت: در سال گذشته، ۳۰۰۰ خانواده در سنندج خودکفا شده و از پوشش حمایتی خارج شده‌اند. این امر نشان‌دهنده تأثیر مثبت برنامه‌های کمیته امداد در ایجاد اشتغال و درآمدزایی پایدار است.