عقبماندگی کریدور شمال–جنوب در کردستان باید با تبدیل ۳۲۰ کیلومتر مسیر به یک کارگاه عمرانی جبران شود

دکتر بازوند ضمن تقدیر از پیگیریهای استاندار کردستان، نمایندگان مجلس، فرماندار سنندج و سایر مسئولان استان گفت: این کریدور به طول ۱۵۰۰ کیلومتر از مرز بازرگان تا بندر امام امتداد دارد و از پنج استان کشور عبور میکند. متأسفانه، در حالی که اغلب استانهای دیگر بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد پروژه را به بهرهبرداری رساندهاند، سهم کردستان هنوز به صورت کامل محقق نشده و حدود ۵۰ درصد مسیر یا در حال اجراست یا در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارد.
وی افزود: با پیگیریهای انجامشده، بهویژه از سوی وزارت راه و شهرسازی، امسال شاهد افزایش قابل توجه اعتبارات برای این کریدور بودهایم. اگرچه این اعتبارات بهتنهایی پاسخگوی تکمیل پروژه نیستند – چرا که تکمیل آن در کل استان کردستان نیاز به بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد – اما میتوان از آن برای شتاببخشی به عملیات اجرایی بهره گرفت.
معاون وزیر راه ادامه داد: حدود ۳۲۵ کیلومتر از این مسیر در استان کردستان واقع شده و برای جبران عقبماندگی موجود، باید این مسیر به یک کارگاه بزرگ راهسازی تبدیل شود. بر همین اساس، ظرف یک ماه آینده، مناقصه تمام بخشهای باقیمانده برگزار خواهد شد و عملاً هیچ قطعهای بدون پیمانکار باقی نمیماند. در حال حاضر تنها ۱۷ کیلومتر باقی مانده که بهزودی پیمانکار آن نیز مشخص خواهد شد.
بازوند همچنین به تخصیص ۱۰۰۰ میلیارد تومان از محل منابع توازن منطقهای توسط استاندار کردستان اشاره کرد و گفت: علاوه بر بودجههای مصوب، تلاش میکنیم از محل اوراق مالی و منابع دیگر نیز برای تأمین اعتبار پروژه استفاده کنیم.
وی در پایان به موضوع کنارگذر شهر سنندج نیز اشاره کرد و گفت: این مسیر به طول ۲۶ کیلومتر نیازمند تعیین تکلیف نهایی است که در حال بررسی مشارکت بخش خصوصی برای اجرای آن هستیم. همچنین برخی قطعات مانند ۱۳ کیلومتر مسیر سقز – بوکان و دو قطعه بین سنندج – سقز و دیواندره نیز تعیین تکلیف شده و عملیات اجرایی آنها به زودی آغاز خواهد شد.